Zakupy przez internet a plany konsumentów – co Polacy zamierzają kupować online w przyszłości?

Zakupy przez internet a plany konsumentów – co Polacy zamierzają kupować online w przyszłości?

Ponad ¾ osób korzystających z internetu robi zakupy online, a liczba ta z roku na rok rośnie1. Polacy najczęściej zamawiają odzież i obuwie, wydając na nie średnio po około 200 zł miesięcznie2. A jakie są ich plany zakupowe i na jakie kategorie produktów planują stawiać w przyszłości?

Co Polacy kupują przez internet?

Polacy najczęściej kupują przez internet odzież – zamawia ją 73% osób3, a szczególną popularnością cieszy się wśród kobiet4. Niewiele mniejsze zainteresowanie e-konsumenci wykazują obuwiem, na którego zakup online decyduje się 61% internautów3. Ponad połowa badanych zamawia również kosmetyki i perfumy, książki, płyty i filmy, a także sprzęt RTV/AGD3.

Dużą popularnością, zwłaszcza wśród osób po 50. roku życia, cieszą się produkty farmaceutyczne (zamawia je 48% Polaków)3. Na kolejnych miejscach plasują się takie kategorie produktów, jak:

  • odzież sportowa (47%)3;
  • artykuły dziecięce i zabawki (41%)3;
  • telefony, smartfony i tablety (41%)3;
  • meble i elementy wystroju wnętrz (39%)3;
  • produkty spożywcze (35%)3;
  • sprzęt komputerowy (34%)3.

Na drugim biegunie pod względem popularności znalazły się artykuły dla kolekcjonerów, oprogramowanie komputerowe oraz bilety do kin i teatrów – zamawia je maksymalnie co czwarty Polak3.

Co przyniesie przyszłość? Plany zakupowe Polaków

Planowane przez Polaków zakupy przez internet mogą zaskoczyć – okazuje się, że w przyszłości chcą oni częściej stawiać na inne kategorie produktów niż odzież i obuwie5. W kręgu ich zainteresowania znajdują się zwłaszcza podróże oraz bilety do kin i teatrów, które aktualnie nie cieszą się dużą popularnością5. Niespełna 30% e-konsumentów planuje kupować w internecie również sprzęt komputerowy, materiały budowlane, a także urządzenia RTV/AGD5.

Największe różnice związane z planami zakupowymi Polaków widoczne są w kwestii odzieży i obuwia, które aktualnie cieszą się największą popularnością. W przyszłości planuje zamawiać je zaledwie 23-24% e-konsumentów5.

Nic nie wskazuje natomiast na to, że popularność zakupów przez internet zmieni się w kolejnych latach – aż 62% badanych osób deklaruje, że nie zmieni swoich wydatków, a co czwarty kupujący planuje je zwiększyć6.

Nowy sposób płacenia za zakupy online – Visa Mobile

Przyszłość e-zakupów to także nowe metody płatności za zakupy przez internet – zwłaszcza takie, które pozwolą szybko, łatwo i bezpiecznie finalizować transakcje online. Jedną z nich jest Visa Mobile, czyli wirtualny portfel umożliwiający płacenie za zamówione towary za pomocą urządzeń mobilnych i komputerów7.

Visa Mobile to rozwiązania, które stawia na komfort i bezpieczeństwo e-kupujących. Dzięki niemu nie muszą oni podawać danych swojej karty płatniczej w sklepie online oraz wprowadzać jakichkolwiek haseł. Co więcej, dzięki usłudze nie ma konieczności wypełniania wielu pól formularza czy przeklikiwania się przez wyskakujące okna7.

Jak z niej skorzystać? Wystarczy uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej (lista banków obsługujących Visa Mobile znajduje się na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html) albo pobrać oddzielną aplikację na telefon (z właściwego dla danego systemu operacyjnego sklepu z aplikacjami). Dane karty płatniczej podaje się wyłącznie raz – na etapie konfiguracji aplikacji. Potem można już płacić nią za zakupy w sieci – wystarczy w sklepie internetowym wybrać ikonę z Visa Mobile, wypisać w wolne pole numer telefonu i zatwierdzić transakcję na smartfonie7.

Warto dodać, że każda płatność online z Visa Mobile jest nie tylko szybka i wygodna, ale także zabezpieczona przez Visa7.

Artykuł powstał przy współpracy z Visa.

Bibliografia:

  1. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10
  2. Gemius Polska, Najwięcej wydają na obuwie, płacą szybkim przelewem 3.11.2021 online: https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/najwiecej-wydaja-na-obuwie-placa-szybkim-przelewem.html, dostęp: 25.05.2022
  3. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 144-145
  4. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 146
  5. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 156
  6. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 174
  7. VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 25.05.2022